K jak kondycja

,, Nie masz czasu na aktywność fizyczną, aby zadbać o swoją kondycję, musisz mieć czas na chorowanie”.

Prof. nadzw. dr hab. Dariusz Mucha

Kondycja fizyczna to stan fizjologiczny organizmu kształtowany m.in. pod wpływem czynników środowiska zewnętrznego. Jest odzwierciedleniem sposobu i stanu odżywienia, podejmowanej aktywności fizycznej oraz wytrenowania organizmu, a także stosowanych zabiegów odnowy biologicznej. Kondycja fizyczna odzwierciedla zdolność do poboru i wykorzystania tlenu przez organizm.

Stopień wytrenowania organizmu, który warunkuje kondycję, może być: wysoki, zadawalający, przeciętny lub niski. Ma on znaczenie nie tylko w rodzaju zastosowanych obciążeń w podejmowanej aktywności fizycznej, częstotliwości i czasie jej trwania, w pojawiającym się zmęczeniu, ale przede wszystkim codziennym funkcjonowaniu jednostki, w kontekście pośredniego wpływu na pracę większości narządów wewnętrznych i układów ludzkiego organizmu (m.in.: mięśniowego, krążenia, limfatycznego, kostnego, czy wydalniczego). Kondycja fizyczna na właściwym poziomie to zdolność do podejmowania przez osobnika kilkunasto- minutowego wysiłku o średnim i dużym stopniu obciążenia, bez oznak nadmiernego zmęczenia. Wysoki i zadawalający poziom kondycji fizycznej pozwala na zmniejszenie ryzyka wystąpienia całej gamy problemów zdrowotnych, które dotyczą osób o przeciętnym i niskim stopniu wytrenowania organizmu, a więc tych, które nie podejmują praktycznie żadnej aktywności fizycznej.

Na poprawę kondycji mają wpływ przede wszystkim ćwiczenia fizyczne, które wzmacniają system krążeniowo-oddechowy oraz mięśniowo-szkieletowy, a także systematyczne marsze i bieganie.

Kondycję fizyczną należy rozpatrywać w czterech obszarach, które warunkują zdrowie:

  1. Sprawność krążeniowo-oddechowa, tzn. możliwości serca.
  2. Sprawność mięśniowa, siła i wytrzymałość mięśni.
  3. Masa ciała, zawartość procentowa tkanki tłuszczowej i mięśniowej w organizmie.
  4. Gibkość, zakres ruchomości kręgosłupa i stawów.

Wysoki poziom kondycji fizycznej to jeden z niezbędnych atrybutów zdrowia i pożądanej jakości życia. Jakie objawy powinny zastanowić każdą osobę czy jest właśnie ten moment w którym czas na zmiany? Masz zadyszkę wchodząc po schodach, sapiesz

przy prostych codziennych czynnościach, czujesz przyspieszone tętno, serce ,,wali jak młot” – to znak, że Twoja kondycja fizyczna jest do poprawy!

Jak poprawić kondycję fizyczną? Człowiek i ruch przenikają się nawzajem, są na siebie skazane, a ich równoległe doskonalenie jest widoczne od momentu narodzin do okresu starości. Aktywność fizyczna stanowi determinantę zdrowia, a poprzez rozwój i doskonalenie form ruchu między innymi w środowisku naturalnym jest prolongatą jakości egzystencji w okresie starości. Poprzez ruch doskonali się funkcje życiowe organizmu, gdyż ćwiczenia fizyczne potęgują właściwości higieniczne i profilaktyczne oraz wzmacniają procesy troficzne wszystkich tkanek. Hipokinezja prowadzi natomiast do pogorszenia funkcjonowania narządu ruchu, zaburzenia przemiany materii, obniża sprawność układu krążenia, który jest ściśle związany z aktywnością mięśniową, a także poprzedza choroby serca i naczyń krwionośnych.

W zależności od celów podejmowania aktywności fizycznej wyróżnia się sprawność fizyczną (ang. physical fitness) w obszarze:

• zdrowia : Health-Related Fitness (H-RF);

• osiągnięć motorycznych : Motor-Performance-Related Fitness (M-FP).

Aby zachować sprawność fizyczną i cieszyć się zdrowiem należy być aktywnym, jeżeli nie masz czasu na treningi w siłowni, korzystaj ze spacerów. Zacznij od niewielkich zamian, włączając w swój nowy pomysł na zdrowe życie także dietę, bo dobra kondycja fizyczna to również zdrowe odżywianie. Zainwestuj w warzywa i owoce, zrezygnuj z cukru i tłustych potraw, wymień białe pieczywo na pełnoziarniste, jeżeli chcesz utrzymać dobrą kondycję fizyczną, musisz stosować się do zdrowych nawyków żywieniowych.

Chcąc poprawić kondycję fizyczną nie zapominaj o suplementach, które wspomogą sprawność krążeniowo-oddechową (funkcjonowanie serca), sprawność mięśniową (siłę i ich wytrzymałość), regulację masy ciała (zawartość procentową tkanki tłuszczowej i mięśniowej) oraz gibkość (zakres ruchomości kręgosłupa i stawów).

O MIFIZ

MIFIZ to międzynarodowy projekt poświęcony organizacji szkoleń i warsztatów w zakresie fizjoterapii, masażu, odnowy biologicznej, sportu, tapingu, terapii manualnej, postawy ciała, diagnostyki oraz dietetyki.

Dane firmy

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2019